fredag, oktober 09, 2009

Hundra miljoner för fotbolls-PR over there

Marknadsföringen av Polen i USA inför fotbolls-EM 2012 beräknas kosta staten hundra miljoner zloty, rapporterar tidningen Dziennik Gazeta Prawna. Ett bolag har satts upp för ändamålet, PL.2012, och pengar kan börja utbetalas redan i höst. Men de första informationskampanjerna inleds först nästa höst.
Det innebär att vi ska åstadkomma en aktionsplan, inte ett dokument på några hundra sidor som bara hamnar på en hylla, säger Pawel Madler, talesperson för PL.2012, energiskt. (Warsaw Business Journal 9 okt 09)

Zubrówkan får en rival

Ett polsk spritföretag, Stock Polska (f.d. Polmos Lublin) introducerar nu en ny produkt: vodka smaksatt med bisongräs!
Tanken är att skapa en ”seriös konkurrent” till landets berömda Zubrówka, som tillverkas av ett annat bolag, CEDC.
Sex procent av marknaden för smaksatt vodka hoppas man kunna ta på ett par år, meddelar Stock Polskas talesperson. (Warsaw Voice 9 okt 09)